Beoordelen
Employee Performance Management
We zien dat performance management meer is dan alleen doelstellingen en KPI’s. Het gaat om het managen gericht op‘resultaatverbetering’; het is de relatie tussen managers en de werkvloer en tussen staf en lijn. Het draait om betrokkenheid en motivatie. Het is een organisatieontwerp waarin onderdelen inzicht hebben in hun eigen resultaten en daar ook verantwoordelijkheid voor nemen.
Het is heel belangrijk dat de organisatie voortdurend weet hoe ze ervoor staan. Iedereen moet weten hoe het zit met kosten, inkomsten en orders. Iedere directeur en iedere bedrijfsleider moet die verantwoordelijkheid voelen. Iedereen moet in staat zijn om dit duidelijk te maken aan de mensen op de werkvloer.
Als je resultaten zichtbaar zijn, begrijpt iedereen waar het over gaat. De cijfers zijn bekend: kosten, indirecte uren, orderportefeuille. Als de kosten oplopen of de orderportefeuille afneemt, is er een probleem dat opgelost moet worden.
De oplossing komt vaak in samenwerking met de werkvloer. Daar bevindt zich ook de expertise om verbeteringen te realiseren. Als je de mensen betrekt bij de problemen en duidelijk bent over hoe ze ervoor staan, wil iedereen meewerken.
Medewerker beoordelen
Een goed functionerende medewerker is van cruciaal belang voor het succes van een organisatie; de resultaten van je medewerkers bepalen immers het organisatieresultaat. Door je personeel te beoordelen, kun je objectief vaststellen hoe ze functioneren. Zo ben je in staat om, waar nodig, bij te sturen in de richting van de organisatiedoelen.
Resultaten en criteria
Wees duidelijk in wat je van je medewerker verwacht en laat hem/haar zelf ook met suggesties komen. Hoe meer je hem/haar betrekt bij het vaststellen van de resultaten die het komende jaar van hem/haar verwacht worden, des te meer hij/zij hiervoor zelf de verantwoordelijkheid zal nemen.
Wijze van beoordelen
Als leidinggevende heb je soms te weinig zicht op het dagelijks functioneren van je medewerker. Je kunt collega’s en klanten vragen om feedback te geven op de verrichte taken en werkzaamheden. Ook kun je vragen hoe zij de samenwerking met de betreffende persoon ervaren. De medewerker evalueert ook zichzelf. Grote verschillen tussen het eigen oordeel van de medewerker en dat van de omgeving geven aan dat de medewerker en manager aandacht moeten besteden aan die gebieden.
Beoordelingsfouten
Bij het beoordelen van je medewerkers is het belangrijk dat je oordeel zo zuiver en objectief mogelijk is. Je beoordeling moet je kunnen onderbouwen aan de hand van concreet gedrag dat je hebt waargenomen. Je zult medewerkers daarom goed moeten observeren.
Het is verleidelijk om je oordeel te laten beïnvloeden door subjectieve gevoelens, waardoor beoordelingsfouten kunnen optreden. Als je weet welke beoordelingsfouten je kunt maken, verklein je de kans dat je ze daadwerkelijk maakt. Veelvoorkomende beoordelingsfouten zijn:
Door op "volgende" te klikken, ga je naar een pagina waar je een medewerker kunt beoordelen. Dit helpt je begrijpen waar je op moet letten en je keuze goed moet kunnen onderbouwen.
Copyright © Werkxyz.nl ⎪ Algemene voorwaarden ⎪ Privacy verklaring